September 28, 2013

Review Buku : Wayang Jadi Saksi oleh Kaz Ishak dari Roman

Penulis : Kaz Ishak
Helaian MS : 369
Harga : RM19.90
Cetakan Pertama : Julai 2013
Sinopsis : Mikail Mohamed, film projectionist panggung wayang di Suria, KLCC, bangunan agam kebanggaan negara. Sepanjang 5 tahun bekerja di panggung, Mika punya partners in crime, Barak, Kechik, Afiq dan Zack. Mereka berlima tembolok punya filsuf cinta yan sama iaitu cinta mereka terhadap filem dan sinema.
Mika teruja menantikan tayangan perdana 'Zombi Kilang Biskut' lakonan Sofea Abu Zahar, pelakon baru wanita popular tanah air. Dalam fikirannya hanyalah Sofea, gadis naif yang pernah bekerja ditempatnya. Kepingin Mika bertemu Sofea malam itu dibunuh nostalgia hitam. Sofea Abu Zahar kemalangan. Sejak itu Mika dihantui susuk gadis cinta agungnya itu. Siapa sebenarnya Sofea yang menghantui Mika?
Wayang Jadi Saksi membawa kita merasai kisah cinta neo-romantik mengutip pengalaman gelap kehidupan sebenar manusia dalam dunia sinema dan panggung wayang berlatarkan masyarakat pop urban kota noir Kuala lumpur. Membawa kita sama mencari makna filem dan sinema. Cinta dan persahabatan dari kaca mata manusia panggung. Sin'e'filia.

xxxXxxx

oke. pertamanya gua nak kabo yang Wayang Jadi Saksi ni satu novel yang sangat deep. dia punya deep tu sampaikan bila gua habis baca novel tu. gua rasa gua dalam panggung wayang. 

cerita ni diceritakan dari kaca mata seorang lelaki, Mikail Mohamed. cerita pasal jalan hidup dia. gua jumpa jalan cerita ni dalam Cekik & Amerika karya Ridhwan Saidi. well basically banyak je novel yang guna penceritaan begini. tapi Wayang Jadi Saksi ni persis Cekik & Amerika. pada gua, dari sudut penceritaan.

plot cerita yang agak berat tapi masih boleh diterima akal serta penceritaan detail sesuatu perkara tu buat gua masuk betul dalam novel ni. dan plot twist dia sangat power.

perasaan gua masa baca cerita ni seakan akan gua berjalan dalam dunia yang lain. watak Mat Tiara dan Nadia Khan sangat gua tak sangka. dalam berat novel ini. gaya santai juga diselitkan.

anyway. satu misteri yang ditinggalkan oleh penulis adalah mengenai pintu belakang panggung berdekatan dengan projektor filem Panggung 3. gua tak pasti sama ada gua terlepas pandang tapi gua nak tahu jugak pintu tu kemana.

oke. itu je kott yang gua boleh konsikan mengenai novel kedua Kaz Ishak. terasa ingin dapatkan 3 Naga. novel pertama beliau.

boleh dapatkan novel Wayang Jadi Saksi dekat ROMAN Bookstore. Roman juga keluarkan Mengejar Ajal, Kekasihku Mutan dan yang terkini, Fobia.

1 comment:

  1. Salam ziarah. Dah baca juga novel ini. Boleh baca review saya di link bawah.

    http://wanariahamiza.blogspot.com/2013/10/apabila-wayang-jadi-saksi.html

    ReplyDelete